lördag 10 juli 2010

Den attraktiva staden

För några månader råkade Maria Wetterstrand avslöja på Facebook att hon tycker Norrköping är sveriges vackraste stad. Även om jag inte varit i lika många städer som Maria är jag böjd att hålla med. Ända sedan jag var tonåring har jag gillat Norrköping, trots att 'normen' då var att gnälla och längta till Stockholm eller någon annan stad. Dock så har Norrköping förändrats mycket till det bättre sedan jag var arton, så idag är fler människor positiva. Och vår stad kan förändras ännu mer.

Från att ha varit en industristad håller Norrköping på och ställer om till en kunskaps-stad och en handels-stad. Universitetet och nyöppnade Visualiseringscenter är exempel på kunskapsoaser som placerats i det vackra industrilandskapet. Tyvärr har man inte lyckats integrera handeln på samma sätt. Alltför mycket har hamnat utanför staden i stora externhandelscentrum.

Idag lanserade Miljöpartiet en politik som går ut på att göra staden grönare, roligare, mer attraktiv och mer hållbar. Ett steg i det är att satsa på utbyggnad av cykel- och gångvägar, eller parker. Ett annat är att sätta stopp för mer etablering av externhandel.

Vi har redan idag för mycket externhandel i Norrköping. Det riskerar att utarma handeln i city, vilket leder till en stad utan liv i centrum. Samtidigt skadar det lokala näringsidkare och miljön. Externhandel förutsätter bilåkande och många transporter, samtidigt som vinster ofta går till internationella storbolag istället för våra lokala företagare. Både en förlust för miljön, det lokala näringslivet och vår stadsmiljö.

Efter valet vill jag arbeta för en attraktiv innerstad istället för mer köpcentrum utanför staden. Jag vill prioritera lokalt företagande istället för internationella butikskedjor. Och framförallt fortsätta göra Norrköpings stad till en attraktiv plats att bo, arbeta och driva sitt företag i.

1 kommentar:

  1. Klockrent. Har inte så mycket mer att säga eller tillägga. Jag vill som du :)

    SvaraRadera