lördag 22 maj 2010

Galenskaper och Civilkurage

En svensk författare riskerar sitt liv på en båt för att hjälpa ett av världens mest misshandlade folk. Henning Mankell är en av passagerarna på Ship to Gaza och Per Gahrton kräver idag i Aftonbladet att vår svenska utrikesminister gör vad han kan för att skydda skeppet.

Vad innehåller då skeppen som kan göra att Israel hotar att använda militära medel för att stoppa dem? Bomber, vapen och biologiska stridsmedel? Nej, byggmaterial, vattenreningsverk och material för möjliggöra återuppbyggnad av de Palestinska områden som bombats sönder av Israelisk militär.

Jag gillar faktiskt Bildt lite grann. Han var en av Sveriges sämsta statsministrar men jag gillar honom som person. Han är den enda i Sverige som har en sån superdryg von-Oben-attityd men ändå kommer undan med det. Jag tycker hans kommentar efter folkomröstningen om Seyfo var klockren. När en journalist frågar hur han tror det påverkar hans auktoritet som utrikesminister svarar han med ett skratt: "Ja, vad tror DU?". Roligt och klockrent.

Nu hoppas jag bara att han kan visa lite kurage igen. När israeliska övergrepp och organstölder avslöjades krävde Israel en ursäkt för detta "förtal", som sedan visade sig vara sant. Carl Bildt bad inte om ursäkt. Om han kan hjälpa skeppen att nå Palestina med förnödenheter lovar jag att be om ursäkt för allt elakt jag sagt om honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar