torsdag 3 december 2009

Schweiz och minareter

Som de flesta säkert har hört så genomfördes en folkomröstning i Schweiz om huruvida byggandet av minareter skulle förbjudas. Förslaget från Schweiz motsvarighet till SD gick igenom med klar majoritet, 58% för, men det är osäkert om det kan genomföras utan en grundlagsändring. Det är ett tydligt exempel på något annat än bara populism och främlingsfientlighet, ett strukturellt feltänk hos väldigt många människor.

Många verkar tro att förbud är ett verksamt sätt att bli av med något man inte gillar. Islam i det här fallet, men det kan lika gärna handla om motorcykelgäng, droger eller nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Resultatet blir ofta det motsatta det man vill uppnå. Hur kommer ett förbud av minareter tolkas av muslimer? En grupp som redan ofta känner sig ovälkommen och marginaliserad får nu ytterligare bevis på att så är fallet. Kommer det att leda till att människor tänker "Jaha, men om min religion och kultur inte uppskattas här är det väl bäst att jag försöker anpassa mig" eller kommer det att leda till en radikalisering av tidigare mer balanserade grupper, och att radikala element får vatten på sin kvarn? Jag tror på det sistnämnda.

Oavsett vad man tycker om religion eller olika åsikter är det inte bara moraliskt och demokratiskt fel att försöka förbjuda dem, det motverkar också syftet. Ett förbud av SD skulle till exempel bara innebära att främlingsfientliga krafter fick mer energi, mer argument, mer sympati och växte sig starkare. Själv är jag motståndare både till religion och främlingsfientlighet, men jag tror att det enda effektiva sättet att motverka det är att lyfta fram det i ljuset och peka på bättre alternativ. Öppenhet och debatt låter de bättre idéerna vinna, förbud och undangömmande skapar bara mer problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar