tisdag 20 april 2010

Tunnlar dåliga, omröstningar bra

Nu lovar de rödgröna i Stockholm att låta innevånarna avgöra om "Förbifart Stockholm" ska byggas eller inte. Det är bra. Det som är ännu bättre är att något unikt ska ske i omröstningen, den ska vara rättvis.

Tidigare folkomröstningar i Sverige har minst sagt haft sina problem. Kärnkraftsomröstningen med sina märkliga Ja, Nej och Mjae alternativ. EU-omröstningen där pengar ströddes över Ja-sidan medan Nej-sidan fick vara utan. Nu ska båda sidor få likvärdig finansiering i kampanjen, och alternativen ska vara tydliga. Antingen 21km ny väg, eller utökad kollektivtrafik med tunnelbana. Oavsett vad svaret blir är det bra för demokratin.

Just nu misstänker jag att tunnelkramarna leder i opinionen. Antagligen beror det på en missuppfattning som är lätt att förstå. Folk tror att mer väg minskar tätheten i trafiken, och löser trängselproblemen. Tyvärr är det inte sant. Kortsiktigt lyckas ibland en nybyggd väg avlasta tidigare rutter, men som de flesta stadsplanerare vet fylls snart de nya vägarna och trängseln är tillbaka.

Att bygga nya vägar kommer aldrig minska trafiken. Självklart är det inte heller hållbart ur ett miljö- och klimatperspektiv. Vi behöver hitta alternativa metoder för att lösa de problem som vårt gamla transportsätt skapat. Utbyggd kollektivtrafik och smartare stadsplanering är två sådana lösningar. Jag tror och hoppas Stockholmarna är smarta nog att förstå det när det ska röstas.

1 kommentar:

  1. Om jag har förstått rätt så är väl den här folkomröstningen inte alls särskilt rättvis. Varför ska endast befolkningen i Stockholms län avgöra hur man ska använda pengarna? Det är väl trots allt statens pengar och inte Stockholms läns pengar de röstar om? Eller har jag missat något?

    SvaraRadera