onsdag 13 maj 2009

Kan man vara jämställd och lat?

Just nu håller jag på och tvättar, men det är tveklöst så att min partner utför majoriteten av hushållsarbetet här hemma. Fördelningen ser ut så att jag ansvarar för inköp, matlagning och tvätt. Hon ansvarar för städning, disk och strykning. I sig är inte uppdelningen särskilt orättvis. Dels är arbetsbördan hyfsat jämnt fördelad och dels får vi göra det vi tycker minst illa om. I teorin.

I praktiken är det så att hon lägger ner bra mycket mer tid och energi på det här oavlönade arbetet. Hon städar ofta och bra, jag tvättar sällan och slarvigt. Men är det på grund av att jag är lat eller för att jag är en mansgris? Jag kallar ju mig själv feminist. Jag tycker ju att samhället diskriminerar mot kvinnor och att vi måste ändra det... men innebär det att jag inte längre har rätt att lata mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar